Tweedaagse nascholing voor kunstdocenten en andere professionals in de kunsteducatie

Het maken is de mens eigen. Het maken gebeurt altijd met behulp van media, of het nu je handen, een toetsenbord, trompet, je lijf of een lasersnijder zijn. Het kunstonderwijs doet een appèl op de verbeelding bij het maken en reikt tools en technieken aan om deze verbeelding vorm te geven. Onder de naam ‘maakonderwijs’ is er specifieke aandacht gekomen voor het ontwerpen en maken vanuit nieuwe (digitale) technologie, omdat deze steeds goedkoper en eenvoudiger in gebruik wordt. Belangrijk uitgangspunt voor het kunstonderwijs en het maakonderwijs is de behoefte om te ontdekken en te experimenteren.

  • Voor kunstvakdocenten in het vmbo, hvo, vwo en educatieve medewerkers van culturele instellingen
  • Leren door maken staat centraal
  • Combinatie van nieuwe en oude media

In de tweedaagse nascholing staat het leren door maken centraal. Hierbij worden vakoverstijgend ‘nieuwe’ en ‘oude’ media gecombineerd. Door met nieuwe technologie in interdisciplinaire teams te experimenteren, zal onderzocht worden wat het maakonderwijs voor het kunstonderwijs kan betekenen. Hoe kan de kunstdocent voor artistieke processen tools en werkwijzen uit het maakonderwijs gebruiken. Welk appèl doen deze tools op het ontdekkend leren en vakoverstijgend werken? Welke keuze wil en kan je binnen je eigen beroepspraktijk maken?

Studieduur

Twee maanden

Contacttijd

Twee zaterdagen

Locatie

Groningen - Leeuwarden