Afbeelding
cur-lesson-study
Afbeelding
cur-lesson-study
Incompany

Lesson Study

Stimuleren jouw lessen het leren van leerlingen? Komen jouw lessen tegemoet aan de behoeften van leerlingen?
Start in
juni
Locatie
n.t.b.

In een Lesson Study doorlopen docenten in teamverband een cyclus met verschillende stappen om het leren van leerlingen te verbeteren. Docenten analyseren daarbij kritisch en systematisch de leerprestaties van leerlingen en verbeteren zo hun (vak)didactisch en/of pedagogisch handelen. Lesson Study is een van oorsprong Japanse professionaliseringsbenadering die zich sinds 2000 verbreidt over de hele wereld en de laatste jaren ook in Nederland.

  • Praktisch en onderbouwt met theorie
  • Professionele ontwikkeling van teams, docenten en onderwijs.
  • Voor alle niveaus, vakken en onderwijssituaties (po, vo en mbo).

Kenmerken van de cursus Lesson Study

Diploma
Certificaat
Start in
juni
Locatie
n.t.b.
Taal
Nederlands
Studieduur
6 - 12 maanden
Opleidingstype
Incompany
Incompany
Ja

Wat kan je verwachten?

Bij Lesson Study gaat een groepje docenten (Lesson Study-team) uit van een vraag die op dat moment voor hen relevant is. Bijvoorbeeld een vraag rondom activerende  werkvormen, differentiatie of samenwerken. Dit in relatie met een leerprobleem van leerlingen binnen een bepaald vak(gebied). Ter oriëntatie op dit vraagstuk worden eerst allerlei bronnen geraadpleegd. Denk aan leerlingresultaten, doelen, bestaande curricula, leerstandaarden, methoden, onderzoek op het vakgebied, etc.

Het Lesson Study-team bereid vervolgens samen een bepaalde les voor, met keuzes die op pedagogische en didactische argumenten zijn gebaseerd. Daarbij doen ze voorspellingen over het (leer)gedrag van bepaalde voorbeeldleerlingen. De les wordt uitgevoerd door één van de docenten. De anderen docenten observeren de les. De observatoren richten zich op het gedrag van de (voorbeeld) leerlingen. Na afloop worden de geobserveerde leerlingen geïnterviewd en de verzamelde gegevens door de docenten bestudeerd.

Vervolgens wordt op basis van een gezamenlijke bespreking een volgende verbeterde versie van de onderwijsactiviteit voorbereid. Deze versie wordt nogmaals uitgevoerd en bestudeerd (tweede cyclus), mogelijk gevolgd door een derde cyclus. Ten slotte wordt vastgesteld wat geleerd is door leerlingen en docenten en worden de opbrengsten met collega’s of soms zelfs ouders (binnen of buiten de school) gedeeld.

Samenwerking met de RUG

ECNO ondersteunt de implementatie van Lesson Study in scholen en werkt hierin samen met de universitaire lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. We maken hierbij o.a. gebruik van de methodiek beschreven in ‘Lesson study, een praktische gids voor het onderwijs’ (2016) van Siebrich de Vries e.a. Lesson Study kan worden ingezet voor alle niveaus, vakken en onderwijssituaties (po, vo en mbo). Het is de bedoeling dat docenten en teams uiteindelijk zelf eigenaar worden van de aanpak en deze duurzaam inzetten voor de professionele ontwikkeling van zichzelf en hun onderwijs.

Opleiding Procesbegeleider Lesson Study

De Lesson Study-cyclus wordt begeleid door een procesbegeleider. Deze persoon stuurt het docententeam aan bij het samen leren. Lesson Study Nederland heeft een opleiding ontwikkeld om deze procesbegeleiders (verder) te professionaliseren. Het ECNO en de RUG hebben deze opleiding ook in hun aanbod.