Praktische zaken van de cursus Lesson Study

De cursus Lesson Study wordt alleen incompany aangeboden. Er is geen vooraf geplande datum.

Tijdsinvestering

Een introductie en uitvoering van een Lesson Study onder begeleiding van ECNO kost minimaal 20 uren of 5 dagdelen van de betrokken docenten. Het kan gepland worden in een tijdsbestek van 2 tot 3 maanden. Hoe het traject er precies uitziet is afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de docenten die deelnemen en de begeleiding.

Interesse?

Heb jij, jouw school of koepel interesse in een incompanytraject? heb je vragen of wil je meer informatie? Dan maken wij graag een offerte op maat die voldoet aan jouw wensen. 

Voor algemene vragen kun je contact opnemen met ECNO:
E-mailadres: ecno@nhlstenden.com
Telefoonnummer: 058 251 2900

Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met:
Saskia Tuenter, saskia.tuenter@nhlstenden.com
Floortje Goettsch, floortje.goettsch@nhlstenden.com

Wat levert Lesson Study op?

De kracht van Lesson Study zit 'm in:

  • Het leren van de leerlingen staat centraal. Hierdoor ontstaat een vernieuwde kijk op de leerling en hun denken en leren. Docenten leren om optimaler te anticiperen op het leergedrag van leerlingen in reactie op de voorbereide leeractiviteiten.
  • De betrokken docenten en het team ontwikkelen een onderzoekende houding. De nieuwsgierigheid wordt geprikkeld
  • Lesson Study vraagt een systematische manier van werken: plannen, doelen (bij)stellen, uitvoeren, evalueren en anticiperen op de conclusies uit de evaluatie.
  • Er ontstaat een intensieve(re) samenwerking en praktische uitwisseling tussen docenten, en daarmee mogelijk meer cohesie in het docententeam. Het gesprek gaat weer echt over de kern van het onderwijs; wat werkt in het leren van leerlingen/studenten?
  • Reflectie op en verdieping van de pedagogische én (vak)didactische kennis. De uitwisseling met collega’s en experts in de voorbereiding en nabesprekingen biedt docenten meer bewustwording van en nieuw inzicht in wat werkt voor hun eigen onderwijspraktijk.

Voor welk onderwijs is Lesson Study geschikt?

De aanpak kan bij verschillende onderwijsactiviteiten en met verschillende doelstellingen worden ingezet:

  • Gericht op een specifiek vakdidactisch vraagstuk. Bijvoorbeeld: Hoe leren leerlingen hoe het menselijke oog in elkaar zit? of Hoe leren leerlingen de stelling van Pythagoras? Het kan ook om een vakoverstijgende didactisch vraagstuk gaan, bijvoorbeeld Hoe leren deze leerlingen grafieken lezen? Hoe leren leerlingen het onderwerp in een zin te vinden?
  • Gericht op een pedagogisch vraagstuk: Hoe leren (deze) leerlingen (in deze situatie) verantwoordelijkheid te nemen voor…?
  • Gericht op vaardigheden of een metacognitief vraagstuk: Hoe leren leerlingen samenwerken op dit lesplein? Hoe leren leerlingen naar hun eigen gedrag te kijken?

Lesson Study kan worden uitgevoerd door (een deel van) een team, vaksectie of afdeling. Dit is afhankelijk van de leervraag en wat er mogelijk is in de organisatie van het onderwijs. Generiek voor alle Lesson Studies geldt dat het voldoende gezamenlijke tijd en inzet vraagt van betrokken docenten en bereidheid van de school om daarin te investeren. ECNO en de ULO zijn graag bereid daarover te adviseren en te ondersteunen bij de (proces)begeleiding van Lesson Study. Dit altijd met de intentie dat scholen, teams, docenten hier zo veel mogelijk zelfstandig mee verder kunnen.