Cursusopbouw van de cursus Lesson Study
Algemene introductie van Lesson Study voor geïnteresseerde docenten of teams binnen de school (twee uren).
Teamvorming rondom een vraag uit jouw/jullie onderwijspraktijk.
Eerste bijeenkomst van Lesson Study-team met een gemeenschappelijke vraag of probleem. In deze bijeenkomst wordt het Lesson Study-traject vorm gegeven en gepland: oriëntatie, doel bepalen, start met taakverdeling, lesactiviteit maken. (vier uren).
Lesactiviteit maken en afspraken maken over de uitvoering (vier uren).
Uitvoeren en observatie van de lesactiviteit met voorbespreking en evaluatie, inclusief leerlingeninterviews, gegevens verzamelen over het leren van de leerlingen. Interpreteren van de gegevens en op basis daarvan bijstellen ontwerp voor een tweede uitvoering (vier uren, afhankelijk van mogelijkheden). Deze bijeenkomst kan ook over twee bijeenkomsten worden verdeeld.
Bijgestelde ontwerp uitvoeren en onderzoeken (zie bijeenkomst 3).
Gegevens analyseren, vaststellen van wat en hoe geleerd is door de leerlingen en wat en hoe geleerd is door de docenten. Presentaties voorbereiden voor collega’s (vier uren).
Plenaire presentatie(s) voor collega’s (twee uren, afhankelijk van het aantal teams en vorm).
Afhankelijk van de wensen en mogelijkheden binnen de school of het team kan het traject anders worden vormgegeven. Voor een waardevolle introductie is dit wel de minimale tijdsinvestering.
Hoeveel begeleiding nodig en gewenst is, is afhankelijk van het karakter van de vraagstelling, het thema van de Lesson Study en de aanwezige expertise in de school.
ECNO biedt procesbegeleiding en kan daarnaast ondersteuning op maat inzetten van experts:
- op algemeen pedagogisch-didactische domein of
- bijvoorbeeld bij vakdidactische vragen hulp inroepen van vakdidactici van de NHL Stenden of de ULO/RUG
Trainer-adviseurs
ECNO en de RUG werken met ervaren procesbegeleiders, lerarenopleiders en vakdidactici. Binnen ECNO zijn Floortje Goettsch en Saskia Tuenter de trainer-adviseurs die ervaring hebben in het introduceren van Lesson Study op verschillende scholen i.s.m. de universitaire lerarenopleidingen