Kennismaken met Programmeren en Robotica in het VO

Kom naar het Experience lab op de NHL in Groningen en experimenteer zelf met bijvoorbeeld Picaxe, Bucket-bot, mBlock, Lego Mindstorms, Arduino, CodeBug, Coder MiP, Crumble Controller, Micro:Bit, Gamestudio.

Dat de technologische ontwikkeling snel gaat en de toekomst er anders uit gaat zien is wel bekend. Maar wat kan je doen in de klas? Welke mogelijkheden zijn er? Vaak ligt het initiatief bij enkele enthousiaste docenten, die binnen of buiten reguliere lestijd om iets doen aan programmeren; een volgende stap richting samenhang in het curriculum en effectieve didactiek vraagt meer.

ECNO kan ondersteunen bij een bredere aanpak, samenwerking tussen (vak)secties en het opzetten van doorlopende leerlijnen binnen de school.

21e eeuwse vaardigheden

Een eerste stap is meerdere collega’s binnen de school kennis te laten maken met deze nieuwe wereld. U kunt daarvoor een workshop of teambuilding door ECNO laten verzorgen. Hierin zijn dan opgenomen verschillende programmeeropdrachten, 3D printen, samenwerking, teamrollen en 21e eeuwse vaardigheden.
De bijeenkomst op 3 april geeft u een indruk van wat mogelijk is. In gesprek met collega’s en experts kunt u onderzoeken wat verschillende aanpakken voor u of uw school kunnen betekenen. Als beginner maakt u laagdrempelig kennis met mogelijkheden. Als gevorderde kunt u in gesprek met experts. Als u enthousiast bent, kijken we graag samen wat een vervolg kan zijn.

Programma

15.00 uur   Inloop, kennismaken, zelf aan de slag.
16.30 uur   Opdracht rond programmeren en 21e eeuwse vaardigheden; als docent even in de rol van leerling.
17.00 uur   Dialoog over integratie op school en in de vaklessen.
17.30 uur   Zelf aan de slag
18.00 uur   Afsluiting bijeenkomst

Op deze bijeenkomst kunt u:

  • de mogelijkheden van ECNO nader bekijken;
  • in gesprek met collega’s en expert(s) Robotica, Maak-onderwijs en ICT & Didactiek over hoe programmeren in de lessituatie te integreren;
  • zelf verschillende programmeermogelijkheden uitproberen op de door ons klaargezette opstellingen. Bij elke opstelling ligt een ‘challenge’ van ongeveer 10 minuten die u helpt een indruk te krijgen.

Een greep uit het aanbod

Robotica

  • Crumble Controller (VMBO & onderbouw H/V)
  • CodeBug (VMBO & onderbouw H/V)
  • Legomindstorms
  • Micro:bit (VMBO tot VWO bovenbouw)
  • Spero bb8
  • Picaxe
  • Bucket-bot (Picaxe) www.boktorrobotica.nl
  • mBot met mBlocks
  • Arduino
  • Coder MiP
  • (Scratch interactief, Raspberry Pi, etc.)

Op de computer

  • Scratch
  • Gamemaker
  • Appinventor
  • Small Basic (in vergelijk met Python)
  • Thinkercat (ontwerpen voor 3D printen)

Datum en locatie

Maandag 3 april 2017 van 15.00 tot 18.30 uur.
NHL Hogeschool, Zernikepark 10, 9747 AN Groningen. Experience lab (lokaal 2.13, tweede etage).

Kosten

De kosten bedragen € 35,00 per persoon inclusief koffie, thee en een hapje en drankje na afloop.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Laurens Korste, docent Maakonderwijs NHL-ECNO
T 06 252 50 455
E Laurens.Korste@nhl.nl
W www.maakonderwijs-ecno.nl

Age Wesselius, docent ICT & Didactiek NHL-ECNO
T 06 283 03 854
E A.Wesselius@nhl.nl

Aanmelden voor de kennismakingsbijeenkomst

Aanmelden graag voor 30 maart 2017 met het inschrijfformulier via deze link www.ecno.nl/prvo.
Geen tijd voor de bijeenkomst? Wij gaan graag op een ander moment met u in gesprek. Bel of mail dan met het secretariaat van het 058 251 2900, ecno@nhl.nl.