Programma

Je maakt kennis met diverse methoden voor de organisatiekant, menskant en onderwijskant van projecten op school. Je leert hoe je projecten kunt opstarten, inrichten, uitvoeren en afsluiten én hoe je mensen in beweging kunt krijgen.

De cursus biedt een mix van projectmanagement en verandermanagement thema’s vanuit drie perspectieven:

  • Organisatiekant: methoden en technieken
  • Menskant: vaardigheden en gedrag
  • Onderwijskant: context en cultuur

Je maakt kennis met de essenties van methoden zoals Projectmatig Creëren (PMC), PRINCE2 (P2) en Projectmanagement op School (PMOS) en past deze toe op je eigen project. Je krijgt uitgebreide persoonlijke feedback door individuele vragenlijsten gekoppeld aan de theorie. Er zijn zowel klassikale bijeenkomsten als e-learning activiteiten. 
Door de gehele cursus heen voorbeelden van projecten in het onderwijs op het gebied van:

  • onderwijs, leren & innoveren
  • bestuur & management
  • bedrijfsvoering.

Dag 1

Organisatiekant van projecten o.b.v. PRINCE2 (3½ uur)

  • Waar komt jouw project vandaan?
  • Strategisch management, Portfolio-, Programma- en Projectmanagement
  • Rechtvaardiging van projecten
  • Stakeholderanalyse (Projectkaart)
  • Samenstelling stuurgroep
  • Projectaanpak (Approach)
  • Afbakening van projecten (Scope)
  • Product Breakdown Structure/PBS
  • Relatie met andere projecten
  • Productbased planning

Menskant van projecten o.b.v. Projectmatig Creëren (2½ uur)

Leiderschap

  • Teamsamenstelling en -ontwikkeling (Belbin en Tuckman)
  • Verbetering van klant- en werkrelaties (communicatie- en gedragsstijlen)
  • Kernkwaliteiten – De keerzijde van bevlogenheid (Offman/Van den Heuvel)

Dag 2

Organisatiekant van projecten o.b.v. PRINCE2 (3½ uur)

  • Work Breakdown Structure/WBS
  • Activiteitenplanning
  • Projectfasering
  • Kritieke Pad Methode
  • Risicoanalyse en risicomanagement
  • Projectbeheersing (GOTIK-factoren)
  • Kwaliteit in projecten
  • Communicatie in projecten
  • Afsluiting van projecten
  • Lessons learned
  • Kennismanagement

Menskant van projecten o.b.v. Projectmatig Creëren (2½ uur)

Verandermanagement

  • Verbeteren, vernieuwen en veranderen
  • Veranderen in vijf kleuren (De Caluwé)

Cultuuranalyse en -beïnvloeding

  • Cultuuranalyse (Harrison & Handy)
  • Professionele cultuur in onderwijsorganisaties (Van Emst)
  • 'Gouden regels' in projecten
  • PRINCE2 Editie 2017 Pocket Guide
  • Projectmatig Creëren 2.0
  • Projectmanagement op School
  • Cursusmap met hand-outs en diverse artikelen over Projectmanagement in het Onderwijs
  • E-Learning omgeving voor persoonlijke stijl- en leiderschapsanalyses (portfolio)

Cursisten die actief hebben deelgenomen aan beide cursusdagen ontvangen een Certificaat van Deelname als bewijs van nascholing, dat wordt uitgereikt door ECNO en PPMO, het landelijk kenniscentrum voor de Professionalisering van Project Management in het Onderwijs. 

De studiebelasting van de cursus Projectmanagement in het onderwijs is circa 28 uur.

Referenties PPMO

Voor veel scholen mocht PPMO in de afgelopen jaren al vele projectleiders, programma-managers, opdrachtgevers, locatiedirecteuren, teamleiders, docenten, ambulant begeleiders en beleidsmedewerkers opleiden. Wil je een referent spreken? Neem dan contact met ons op!

Kenniscentrum PPMO is ingeschreven als Onderwijsinstelling in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). PPMO heeft regionale samenwerkingen met ECNO/NHL Stenden Hogeschool, Groningen en met IOWO/Radbouduniversiteit, Nijmegen.