Publicaties ECNO

Het ECNO werkt met deskundige en ervaren trainers die regelmatig boeken en artikelen publiceren of meewerken aan publicaties. Je kunt de boeken bij het ECNO bestellen. De artikelen kun je gratis downloaden.

Boeken

Inclusive Education in the Netherlands
Characteristics and effects

Auteur: Teije van der Bij

In his dissertation 'Inclusive education in the Netherlands: characteristics and effects', Teije van der Bij presents a conceptual model of the characteristics of inclusive education. The model is constructed with the use of the self-evaluation data of educational professionals of Dutch secondary schools. Besides educational professionals also the perceptions of parents and students of inclusive education were investigated in this research. The study of the effects of inclusive education showed that not only students with special needs but all types of students benefit from an inclusion learning environment.

Het boek is te bestellen voor  € 17,50 inclusief verzendkosten.

Bestel het boek

Veerkracht in je werk - Werkboek voor zelfonderzoek en actie

Auteurs: Ella ten Barge  en Mieke Voogd

Omgaan met doorlopende veranderingen op je werk een takenlijst die alsmaar langer wordt, de lol verliezen? Veerkracht in je werk wil jou inspireren en ondersteunen om effectief en met plezier te werken. Vier werkwoorden staan centraal: bewust worden, invloed nemen, verbinding aangaan en leren. Het Werkboek voor zelfonderzoek en actie kan een onderdeel zijn van een coachtraject of training. Je kunt ook zelfstandig met aan de slag met Veerkracht in je werk.

Het werkboek is te bestellen voor  € 17,50 inclusief verzendkosten.

Bestel het werkboek

Er is ook een gratis digitale uitgave 'Veerkracht in je werk' met actieve links naar websites en filmpjes die je hier kunt downloaden.

 

Op weg naar leerlingprofielen

Auteurs: Jan Boland, Janneke Eising en Hans van der Molen

In dit boek wordt een beschrijving gegeven van het leerlingvolgsysteem en manieren om te determineren en adviseren op de Leon van Gelder, school voor voortgezet onderwijs in Groningen voor leerlingen van 12 tot 16 jaar.

Het boek is te bestellen voor  € 12,50 inclusief verzendkosten.

Bestel het boek

Wat een winst - Intervisie voor managers

Auteurs: Alice de Groot en Gerda Nobel

De titel 'Wat een winst!' is gebaseerd op de enthousiaste uitroep van een deelnemer aan een intervisiebijeenkomst. In dit boek wordt het enthousiasme zichtbaar en voelbaar gemaakt. De factoren die het succes van een intervisietraject, de WINST, beïnvloeden, uiteengezet op een praktische manier. De auteurs nodigen elke (toekomstige) manager uit te reflecteren op de mogelijkheden van intervisie in zijn organisatie en de te behalen winst.

Het boek is te bestellen voor  € 17,50 inclusief verzendkosten.

Bestel het boek

Zonne-Klaar 

Auteurs: Alice de Groot en Gerda Nobel

Op de een of andere manier lijkt het steeds moeilijker het hoofd koel te houden en het hart warm. Het is druk, we zuchten onder het gebrek aan tijd, de e-mails, de veelheid van prikkels in drukke schoolgebouwen. We raken als het ware oververhit en krijgen korte lontjes. In de coaching is het een terugkerend thema, voor beginnende docenten, maar ook voor ervaren docenten, teamleiders en managers is het een centrale vraag: hoe kunnen we beter leren omgaan met de druk en drukte van het werk? Ook in de leerlingbegeleiding wordt het als probleem bij de kinderen gesignaleerd.

Hoe kunnen wij en zij het hoofd koel houden en het hart warm? Het gaat hierbij vooral over bruggen (her)bouwen en evenwicht (her)vinden tussen een aantal tegenstellingen. In het boekje Zonne-Klaar vind je een aantal tips en trucs om zo’n brug te bouwen, die de twee kanten van de tegenstellingen verbindt. Tips die je vrolijk en energiek houden in tijden van druk en drukte. 

Het boekje is te bestellen voor  € 7,50 inclusief verzendkosten.

Bestel het boekje

 

Artikelen

Leidinggeven aan een ikc

Door Maria Jongsma, directeur Vyvoj. Artikel verschenen in Kindcentrum BBMP, november/december 2019
Worden we straks gedomineerd door het onderwijs, omdat in vrijwel alle gevallen de ikc-directeur uit het onderwijs komt? Raken we de expertise over het jonge kind kwijt? De aandacht voor de brede ontwikkeling? Het afgelopen jaar heeft Maria Jongsma veel leidinggevenden uit de kinderopvang en het onderwijs ontmoet. Dit vraagstuk komt dan regelmatig naar voren.

Download artikel

Aanleren Rekenvaardigheid

Door Remco Broesder. Artikel verschenen in JSW, 2 oktober 2017
In het rapport De Staat van het Onderwijs 2015/2016 spreekt de Inspectie van het Onderwijs (2017) haar zorg uit over de rekenprestaties van leerlingen. De resultaten gaan achteruit: het aantal leerlingen dat het basisniveau niet beheerst wordt groter, het aantal leerlingen dat het  streefniveau beheerst wordt kleiner. Hoe is die dalende trend te keren? 

Download artikel

De mentor: een klasse leraar

Door Teije van der Bij. Artikel verschenen in Van Twaalf tot Achttien, nr. 1, jaargang 25, januari 2015
Met ingang van 1 augustus 2014 is passend onderwijs officieel ingevoerd. De overgang naar een veranderde situatie zal de school steeds opnieuw confronteren met vragen waarop zij een antwoord moet vinden. Een van die vragen is hoe docenten de begeleiding in en buiten de klas gaan uitvoeren. Teije van der Bij deed onderzoek naar de ervaringen van onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen met de begeleiding op hun school.

Download artikel

Het voelt niet als extra werk, maar je moet het wel zien zitten 

Door Gonnie Niemeijer. Artikel verschenen in Van Twaalf tot Achttien, nr. 10, jaargang 24, december 2014
Met behulp van groepsplannen de verschillen tussen leerlingen in kaart brengen, de onderwijsbehoefte bepalen en het docenthandelen hieraan verbinden. Mahmoud Ba, docent wiskunde op Piter Jelles, De Dyk , vertelt over zijn ervaringen.

Download artikel

 

Brochure Samen leren innoveren

ECNO en Stenden Professionals hebben de krachten rond voortgezette professionalisering gebundeld.
Bekijk ons aanbod of download onze nieuwe brochure.

Download de brochure Voortgezette professionalisering - Samen leren innoveren