Leren door te doen / ontdekken door te doen

Waar je ook kijkt, waar je ook heen gaat, technologie is vrijwel altijd om je heen: Zelf maak je waarschijnlijk gebruik van een smartphone met de nieuwste functies en zullen veel dagelijkse handelingen hierin opgeslagen en bijgehouden worden. Communicatie met anderen gaat vooral via dit device. Kijk je om je heen zul je zien dat veel mensen technologie 'handig' inzetten om handelingen en acties makkelijker en sneller te maken. Ook in de scholen speelt technologie een grotere rol: Veel content / lesmethoden staan 'online', er zijn touchscreens in de klas, leerlingen hebben eigen devices waarop zij maatgericht kunnen werken aan hun leerbehoefte, etc. Gaat dit allemaal dan vanzelf?

  • Leren met en van elkaar / leren van leerlingen
  • Voor docenten po, vo en mbo die zich (verder) willen bekwamen in ICT in het onderwijs en digitale didactiek
  • Direct toepasbaar in de onderwijspraktijk

De leerkracht in de klas heeft een cruciale rol om het onderwijs af te stemmen op de leerlingen die hij of zij in de klas heeft. Naast kennis en vaardigheden op verschillende vakinhouden en in het lesgeven, zijn digitaal didactische vaardigheden tegenwoordig onmisbaar voor een leerkracht. Deze vaardigheden staan centraal bij 'Digitale Didactiek & Mediawijs'. Daarbij kijken we ook naar aspecten over de wijze waarop je leerlingen digitaal vaardig(er) kunt maken, aandacht kunt besteden aan onderwerpen zoals mediawijsheid, computational thinking, 21st Century Skills en programmeren, etc. Het resultaat hiervan is dat je na deze training op een bepaald moment kun aantonen dat jij 'Digitale Didactiek & Mediawijs - bekwaam' bent.
Dit houdt in dat je zelf niet alleen vaardig bent in het gebruik van technologie en het verstandig omgaan hiermee, maar ook dat je leerlingen/studenten hierin kunt begeleiden en ondersteunen. Daarbij beheerst je een breed repertoire aan digitale tools die je strategisch en onderbouwd in kunt zetten in je eigen onderwijs. Je kunt een voortrekkersrol spelen in de school waar jij werkt en andere collega's hierin ondersteunen.

Learning Outcome

Door middel van authentiek (e-)(didactisch) materiaal laat je in een navigeerbaar online portfolio jouw beheersing van vastgestelde bekwaamheidseisen uit de Digitale Didactiek & Mediawijs - bekwaamheid zien.
Tijdens het eindgesprek demonstreer je de highlights van je portfolio; op basis van je portfolio en het eindgesprek wordt vastgesteld of je de vastgestelde bekwaamheid op uit de Digitale Didactiek & Mediawijs - bekwaamheid op voldoende niveau, gevorderd niveau (goed) of excellent niveau (uitstekend) beheerst.

Studieduur

12 bijeenkomsten verspreid over 1,5 jaar

Contacttijd

12 bijeenkomsten van 3 uur

Locatie

Groningen