Ingeborg Huisman

“Door alles wat ik heb geleerd, is er meer afwisseling gekomen in mijn lessen”

Ingeborg Huisman (54) is werkzaam als docent Nederlands op het Nordwin College in Heerenveen. Eerder hield ze zich vooral bezig met de zorg-kant binnen het onderwijs, als docent in het speciaal onderwijs en ambulant begeleider. Toen ze ook Nederlandse les ging geven, moest ze daarvoor de juiste lesbevoegdheid behalen. Dat deed ze middels het traject Zij-instroom in Beroep (ZiB).

Voor het behalen van een lesbevoegdheid kun je een volledige lerarenopleiding volgen, maar er zijn ook andere opties. Als een beperkte bevoegdheid in de onderbouw van het vmbo basis-kader volstaat, is een opscholingstraject met een duur van 30 EC een optie. Wil je in het hele vmbo en de onderbouw van de havo kunnen lesgeven in je vakgebied, dan is er het vakgerichte ZiB-opleidingstraject, waarmee in 2 jaar een tweedegraads bevoegdheid kan worden behaald.

Ingeborg koos voor het ZiB-traject. “Eerst dacht ik: o jee, hoe moet dit allemaal? Ik moest weer gaan studeren, want ik wilde mijn vaste aanstelling bij de school niet kwijt; ik ben de kostwinner thuis. Bij dit opleidingstraject werk je ernaast. Daardoor kreeg ik wel zin om weer wat nieuws te gaan doen. Ik mag graag lezen en leren, dus vond het helemaal niet erg om weer te studeren.”

Met plezier aan de studie

“Het fijne aan deze opleiding is dat je geen online lessen hoeft te volgen. Bij thuisonderwijs moet je veel zelf doen, maar het was juist makkelijk om met andere studenten te kunnen overleggen. Ik ging daarom graag naar NHL Stenden toe. Het was een leuke klas met prima docenten, de lessen waren super en ik heb er veel aan gehad. Ik had verwacht er meer moeite mee te hebben, maar het was eigenlijk wel prettig: op zaterdagmorgen op de bank lekker lezen en aantekeningen maken, met een kopje thee erbij. Natuurlijk heb ik ook weleens gemopperd als het te druk was of dingen uitgesteld, maar ik kwam er al gauw achter dat het beter is om alles bij te houden, anders loop je al snel achter op de stof.”

Het nut van leren

“Het leukst waren de vakken over grammatica, geschiedenis van de taal en klassieke literatuur. En het belangrijkste wat ik heb geleerd, is om leerlingen het nut van de lesstof te laten inzien. Ik werk met leerlingen van het vmbo basis en die vinden Nederlands vaak het minst favoriete vak. Het was een eyeopener om ze ook de zin ervan te laten inzien. Dus niet alleen de stof leren, maar ook vertellen waaróm je een goede zin zou schrijven, waarom je punten moet gebruiken, waarom het belangrijk is om correct Nederlands te praten en je goed voor te kunnen stellen. De leerlingen reageren daardoor echt anders op de stof.”

Richten op de lesstof

“Het was een voordeel dat ik al werkzaam was in het onderwijs. Als beginnend docent ben je nog heel druk met orde houden, maar door mijn ervaring had ik geen enkele moeite met het lesgeven op zich. Als je dat stukje niet meer hoeft te leren, kun je je helemaal richten op de lesstof en hoe je die aan de leerlingen wilt brengen. Heel waardevol waren de lessen over het beoordelen van toetsen en spreekvaardigheid. Sinds we dat hebben behandeld, zit het formatief toetsen er in de praktijk meer bij me in. Ook werk ik nu veel meer digitaal, dat was voor een groot deel nieuw voor mij. Door alles wat ik heb geleerd, is er meer afwisseling gekomen in mijn lessen.

Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is om leerlingen het nut van de lesstof te laten inzien"